tisdag 11 oktober 2011

Hönökaka



6 kakor

50 g jäst
5 dl mjölk
500 g vetemjöl
500 g rågsikt
2 g malen fänkål
2 g malen anis
75 g socker
100 g smör
15 g salt

1. Lös upp jästen i mjölken som fortfarande ska vara kall (så det degen inte jäser för snabbt), på låg hastighet, och tillsätt sedan mjöl, kryddor och socker.
2. Knåda på låg hastighet i 2 minuter. Tillsätt det mjuka smöret och knåda vidare i ytterligare 8 minuter. Tillsätt saltet och sedan ytterligare 8 minuter igen!
3.Låt degen jäsa i 60 minuter.
4. Lägg upp degen på ett lätt mjölat bakbord och dela degen i 6 bitar. Rulla till runda bollar, täck med duk och låt degen vila i 10 minuter. 
5. Kalva till runda kakor. Lägg kakorna på plåt och nagga hårt med en brödnagg eller en gaffel. Täck plåtarna med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek i ca 60 minuter. 
 6. Sätt ugnen på 250 grader 
7. Baka kakorna lätt bruna i ca 8-10 minuter.

Sambon älskar dessa! Klart en favorit för mig med, men jag försöker att hålla mig ifrån bröd så gott det går. Men det är ju sååå gott med bröd!

 Håller på att baka en omgång med dessa nu :)
Under tiden som färgen torkar på mina målarobjekt!

2 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Mmm, egen hönökaka vore ju gott. Det får jag testa någon gång :)

Jag önskar dig en härlig dag!
Kram Sofia

Nathalie sa...

Hej! Ja, då har vi samma problem då.. Vi köpte en ny säng när vi flyttade och den är också så himla hög.. Tack! Vad roligt att du gillade mina möbler! :) Just den där skänken hittade jag på blocket, den är helt otroligt vacker. Byggmax säger jag! Hehe, nästan favoritaffären ;) Jag köper penslar där, billigt och väldigt bra tycker jag. Men det är så olika hur man målar också, jag trivs med deras penslar. Har testat lite olika färger och beckers elegant (tror den heter så) är bra. Fast man får ju prova sig fram.. Kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...